Ruszyło głosowanie na logo stulecia Gdyni. Przed Tobą trzy finałowe projekty – wybrane z prawie 400 zgłoszeń. Który z nich stanie się symbolem miasta związanego z morzem, otwartością i kreatywnością? Decyzja należy do Ciebie! Masz czas do 27 kwietnia – głosować możesz online albo w wyznaczonych punktach w mieście.
Gdynia od zawsze jest nowoczesna, przedsiębiorcza i blisko morza. I właśnie takie wartości ma oddać nowe logo na jubileusz. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem – nadesłano aż 399 projektów. Po odrzuceniu tych niezgodnych z regulaminem, kapituła musiała zmierzyć się z oceną 364 prac. W końcu wybrano trzy najlepsze.
Jak mówi prezydent Gdyni, Aleksandra Kosiorek: „Spośród niemal 400 propozycji kapituła wyłoniła 3, kierując się zgodnością z tożsamością miasta, atrakcyjnością, oryginalnością oraz walorami estetycznymi i użytkowymi. Teraz wszystko w Waszych rękach. Wybór logo to wspólnotowy moment dla Gdyni”.
Gdzie i jak głosować?
Od 7 do 27 kwietnia możesz oddać głos:
• Online – na stronie gdynia100.pl lub konsultujemy.gdynia.pl,
• Papierowo – w Przystaniach, filiach Biblioteki Gdynia albo w punktach informacyjnych, m.in. w Urzędzie Miasta, „Rivierze” czy Gdyńskim Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.
Wyniki poznamy najpóźniej 30 kwietnia, a zwycięzca zgarnie nagrodę – 25 000 zł i stworzy oficjalną Księgę Znaku jubileuszu.
Kto wybierał finałowe logo?
W kapitule zasiedli m.in.: graficzka Marta Frej, projektant Jarosław Bujny, architekt Paweł Osicki oraz przedstawiciele Muzeum Miasta Gdyni i Urzędu Miasta.
Jak podkreśla dr hab. Jarosław Bujny: „Ocena była trudna – projekty budziły burzliwe i emocjonalne dyskusje. Liczyła się nie tylko estetyka, ale i świeżość spojrzenia oraz skojarzenia. Najważniejsze? W konkursie wzięli udział nie tylko profesjonaliści, ale też mieszkańcy – dzięki nim konkurs miał unikalny charakter”.
Paweł Osicki dodaje: „Wybrane projekty są różnorodne, plastycznie bardzo dobre i dadzą mieszkańcom realny wybór. Ogromna liczba zgłoszeń pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszyło się to wydarzenie”.
Finałowe projekty – z nich wybieramy
- Symbol przedstawia horyzont morski – nieodłączny element krajobrazu Gdyni. Prosta, geometryczna forma nawiązuje do modernistycznej architektury miasta. Kształty półpierścieni tworzą fale morskie i wzgórza, a dynamiczny układ odzwierciedla rozwój oraz innowacyjnego ducha Gdyni. Podstawowy kolor to granat używany w oficjalnym logo miasta, ale znak dopuszcza też inne warianty kolorystyczne.
- Logo łączy bryłę modernistycznego budynku z kadłubem statku, tworząc spójną kompozycję prowadzącą odbiorcę ku przyszłości miasta. Elementem dodatkowym jest kilwater – ślad na wodzie za statkiem. Dominuje kolor czarny i biały, a fale wzbogacają kolory: żółty (piasek), niebiesko-zielony (Bałtyk) i czerwony (herb miasta).
- To symboliczne połączenie historii i nowoczesności Gdyni. Wnętrza cyfr wypełniają ikony przedstawiające charakterystyczne budynki: Hala Targowa, budynek PLO i Muzeum Emigracji. Rok „1926” przypomina o nadaniu praw miejskich, a „2026” podkreśla rocznicę. Użycie czarnego koloru i klasycznej typografii oddaje elegancję i otwartość miasta.
Grażyna Bojarska-Dreher
Źródło: gdynia.pl
Dodaj komentarz