Budowa obwodnicy Witomina w Gdyni nie zwalnia tempa – choć ekipa na miejscu musi radzić sobie z prawdziwymi wyzwaniami. Odkrycia archeologiczne i troska o środowisko naturalne to dziś codzienność na placu budowy.
Podczas konferencji prasowej na terenie inwestycji przedstawiciele firmy Polimex oraz miasta opowiedzieli o postępach i przeszkodach. Adam Kisielewski, dyrektor kontraktu, zdradził, że podczas prac odkryto pozostałości z czasów II wojny światowej. To oznaczało jedno – natychmiastowe wstrzymanie robót na decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
– „Na razie mamy tylko decyzję wstrzymującą roboty. Należy opracować program badań, przedłożyć go do konserwatora zabytków w celu jego zatwierdzenia, a następnie przeprowadzić same badania” – tłumaczy A. Kisielewski.
Nie wszystko jednak stoi w miejscu – prace przy mostach idą dalej, bo omijają newralgiczne strefy. Archeolodzy są już na miejscu. Zresztą to nie pierwszy raz – wcześniej odkryto tam trzy kurhany. Prace archeologiczne prowadzone są równolegle do budowy i, jak zapewniają wykonawcy, nie wpływają znacząco na cały harmonogram.
Drzewa idą pod topór – ale ostrożnie
Budowa drogi to nie tylko wyzwania pod ziemią. Trwa też wycinka drzew – jednak pod czujnym okiem ekologów. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni, przypomniał, że wykonawca musiał najpierw zrobić dokładną inwentaryzację przyrodniczą.
Wycinka ruszyła 8 kwietnia, ale z zachowaniem ścisłych procedur. Maciej Sękiewicz, ekspert ds. ochrony przyrody, podkreślił, że wszystkie miejsca, gdzie żyją chronione gatunki, zostały oznaczone i zabezpieczone. Na terenie inwestycji zidentyfikowano m.in. gniazda ptaków, dziuple i mrowiska – w sumie około 10 wrażliwych miejsc. Nad całością czuwają przyrodnicy.
Roboty ziemne w pełni, a plany ambitne
Jak zapewnia Grzegorz Dąbrowski, kierownik budowy, na pozostałych odcinkach prace ziemne idą zgodnie z planem. Powstają nasypy pod przyszłą drogę i budowane są przepusty dla zwierząt. Wkrótce ruszy także budowa kolejnego obiektu mostowego.
Dwa tygodnie temu przeprowadzono też akcję poszukiwawczą – 40 osób z wykrywaczami metali przeszukało teren, jednak jak dotąd nie natrafiono na żadne wyjątkowe znaleziska.
Co zmieni obwodnica Witomina?
Nowa trasa to prawdziwa rewolucja dla Gdyni Zachód. Będzie miała prawie 2,6 kilometra długości, po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz dodatkowe buspasy. Projekt obejmuje cztery obiekty inżynieryjne, w tym pieszo-rowerową kładkę przez las, wiadukt nad ul. Witomińską oraz dwa przepusty dla dzikiej zwierzyny.
Wartość inwestycji? Ponad 78,5 miliona złotych. Za realizację odpowiada konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal.
Cel? Odciążyć zakorkowane ulice Witomina, połączyć Śródmieście z Obwodnicą Trójmiasta i odetchnąć od codziennych korków na Estakadzie Kwiatkowskiego oraz ul. Morskiej.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło: gdynia.pl
Dodaj komentarz