
Kiedy słyszy się o zmianach w parkowaniu natychmiast myślimy o podwyżkach. Tym razem projekt zapowiada więcej ułatwień dla mieszkańców.
Gdynia rusza z pierwszym etapem długo zapowiadanej reformy stref płatnego parkowania. Zmiany są konkretne, przemyślane i – jak twierdzą radni – wypracowane w duchu kompromisu. Głosowanie nad uchwałą już 25 czerwca. Jeśli zyska aprobatę, nowe zasady wejdą w życie na przełomie 2025 i 2026 roku.
Co się zmienia? Wszystko: od godzin opłat, przez granice stref, aż po wysokość kar i nowe ulgi dla mieszkańców.
Krócej płatne parkowanie
W pięciu dzielnicach – Grabówek, Działki Leśne, Wzgórze św. Maksymiliana, Redłowo i Orłowo – płatne parkowanie będzie obowiązywało tylko do godz. 18:00 (od poniedziałku do piątku). Do tej pory trzeba było płacić do 20:00.
Co więcej, w Wigilię i Sylwestra (jeśli wypadają w dni robocze), strefy będą aktywne tylko do godz. 14:00. To ukłon w stronę mieszkańców i wynik analiz ZDiZ, które wykazały, że wieczorne godziny nie generują problemów z dostępnością miejsc.
Zmiany granic stref
Z części ulic płatne parkowanie zniknie całkowicie, szczególnie w rejonach, które nie generowały dużego ruchu. Oto szczegółowa lista:
Ulice wyłączone z opłat (Działki Leśne, Grabówek):
Szczecińska, Tatrzańska, Podlaska, Karpacka, Urszulanek, Zakopiańska, Olsztyńska, Mazurska, Toruńska, Kwidzyńska, Lęborska, Kujawska, Królewiecka, Malborska, Fromborska, Elbląska, Kołobrzeska oraz fragmenty: Wolności, Słupeckiej, Pomorskiej, Nowogrodzkiej, Witomińskiej, Bydgoskiej, Kieleckiej.
Orłowo – ulice usunięte ze strefy w rejonie osiedla „Zegarkowo”:
Nawigatorów, Spacerowa, Cyprysowa, Cumowników, Kaprów oraz fragmenty ul. Powstania Styczniowego i Spacerowej.
Nowa ulica włączona do strefy (na wniosek mieszkańców Orłowa):
Kurpiowska oraz część ul. Sieradzkiej.
Powód? Targowisko i przeciążenie ruchem. To jedyne nowe rozszerzenie strefy w tej turze zmian.
Niższa opłata minimalna – tylko 1 zł
Nowość, którą odczują wszyscy: minimalna opłata za parkowanie to teraz złotówka. To wystarczy na:
11 minut postoju w strefie śródmiejskiej
15 minut w dzielnicowej
W praktyce oznacza to ulgę dla tych, którzy tylko „na chwilę” – do sklepu, apteki, urzędu.
Łatwiejszy dostęp do abonamentu niedzielnego
Mieszkańcy rozliczający PIT w Gdyni mogą liczyć na bezpłatne parkowanie w niedziele w Śródmieściu – wystarczy powiązać numer rejestracyjny z Kartą Mieszkańca. Wydanie identyfikatora będzie uproszczone i w pełni zintegrowane z systemem miejskim. Obowiązuje przez 12 miesięcy, dotyczy jednego pojazdu przypisanego do konta.
Kara za brak opłaty wzrośnie do 300 zł
Nowa opłata dodatkowa za brak biletu to aż 300 zł – tyle samo, ile wynosi już w Gdańsku, Warszawie, czy w przypadku braku ważnego biletu ZKM w Gdyni. To odpowiedź na rosnącą liczbę przypadków celowego unikania opłat.
Co dalej? To dopiero początek
„To pierwszy etap reformy. Mamy różne poglądy w Radzie – pro-samochodowe i piesze – ale udało się osiągnąć kompromis. Przed nami kolejne etapy, m.in. odzyskanie miejsc w centrum i rozmowa o większych parkingach” – zapowiada prezydentka Aleksandra Kosiorek.
W planach są m.in.: analiza preferencyjnych stawek godzinowych dla mieszkańców, przywrócenie miejsc parkingowych na Molo Południowym, nowa funkcjonalność parkomatów – możliwość opłacania kar na miejscu.
Zespół złożony z radnych i ekspertów ZDiZ zapowiada, że monitoring i kolejne zmiany będą kontynuowane w nadchodzących latach.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło i foto: fot. Kamil Złoch – gdynia.pl

Mam nadzieję, że radni miasta Gdynia zadziałają na 100% i zmienią ten represyjny system opłat parkingowych, automatycznej kontroli , kar nakładanych na mieszkańców i turystów. Nawet w Warszawie są niższe opłaty za parkowanie. Miasto Gdynia od kiedy wprowadziło system parkowania od lat skutecznie utrudnia życie mieszkańców jak i rozczarowuje turystów. Przykre… W nadziei na dobrą zmianę trzymam kciuki za mądrość radnych, którzy otrzymują pensje z naszych podatków, są mieszkańcami Gdyni naszymi sąsiadami. Wspierajmy się nawzajem Kochani.