
Fot. Marcin Mielewski
11 sierpnia na Estakadzie Kwiatkowskiego ruszają prace, które zakończą kilkuletni proces wymiany najstarszych urządzeń dylatacyjnych na tym obiekcie. Roboty będą prowadzone etapami, z czasowym zajęciem jednego pasa ruchu, aby utrzymać płynność przejazdu.
Co to są dylatacje?
W mostach i estakadach dylatacje to specjalne urządzenia umieszczone w szczelinach konstrukcji, które kompensują jej ruchy spowodowane zmianami temperatury, obciążeniem czy osiadaniem gruntu. Dzięki nim elementy konstrukcji mogą się nieznacznie przesuwać bez ryzyka pęknięć czy uszkodzeń. W praktyce to elastyczne „łącza” między segmentami obiektu, kluczowe dla jego trwałości i bezpieczeństwa.
Co obejmuje inwestycja?
Modernizacja obejmie:
- filar rozdzielczy nr 74a – po obu stronach estakady,
- filar nr 76a – na jezdni w kierunku obwodnicy.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni podpisał pod koniec czerwca umowę z firmą MTM S.A., wyłonioną w przetargu. Wartość prac: 2 469 031,95 zł.
Plan działania
Na start ekipy wejdą równolegle na dwa fronty:
- prawy pas w stronę dzielnic północnych (buspas) – wymiana jednej dylatacji,
- prawy pas w kierunku centrum – wymiana dwóch dylatacji.
Każdy etap to: skucie starej dylatacji, przygotowanie powierzchni, montaż nowego urządzenia, betonowanie oraz zalanie szczeliny masą mineralno-bitumiczną. Równolegle zostanie wypiaskowany, oczyszczony i pomalowany spód konstrukcji.
Gdy awaria wyprzedziła harmonogram
W lutym jedna z dylatacji – na styku części stalowej i żelbetowej – uległa uszkodzeniu. Stało się to w kierunku północnym, przed zjazdem na ul. Kontenerową. Buspas trzeba było natychmiast zamknąć, a prace zabezpieczające rozpoczęto w trybie awaryjnym. Jak tłumaczy dyrektor ZDiZ, Michał Felon, obecne roboty prowadzone są etapowo „dokładnie w taki sam sposób, jak przy tamtej awaryjnej wymianie”, aby minimalizować utrudnienia.
Mniej zamknięć dzięki zmianie kolejności prac
Warstwa izolacyjna i nawierzchnia wokół dylatacji – tzw. zalewka bitumiczna – zostanie wykonana jednocześnie z robotami na lewym pasie. Takie połączenie etapów ograniczy liczbę zamknięć i uciążliwości dla kierowców.
Organizacja ruchu
W czasie prac obowiązywać będzie tymczasowa organizacja ruchu z lokalnymi zwężeniami.
Grażyna Bojarska-Dreher, materiały UMG