
Fot. M. Sałata, gdynia.pl
Długo wyczekiwane przez mieszkańców dodatkowe przejście do przystanku SKM Gdynia Grabówek wreszcie staje się rzeczywistością. Miasto wybrało wykonawcę: jedyną ofertę w przetargu, wartą dokładnie 2 208 661,40 zł brutto, złożyła sopocka firma. Propozycja nie tylko mieści się w zaplanowanym budżecie (ponad 2,78 mln zł), ale też daje nadzieję na szybkie rozpoczęcie prac.
Koniec z nielegalnym skrótem. Mieszkańcy odetchną z ulgą
Niebezpieczna ścieżka przez niezagospodarowany teren za marketem – znana dobrze wszystkim, którzy codziennie korzystają z SKM-ki – wkrótce odejdzie w niepamięć. To właśnie tam, za przystankiem autobusowym przy ul. Zakręt do Oksywia, ma powstać nowe podziemne wejście na peron.
Potrzebę tej inwestycji zgłaszali sami mieszkańcy oraz radni dzielnic Grabówek i Leszczynki. Dzięki nowemu przejściu skróci się droga do pociągów i przede wszystkim – poprawi się bezpieczeństwo pieszych.
Przetarg rozstrzygnięty. Co dalej?
Oferty otwarto 28 lipca. Wpłynęła tylko jedna – ale wystarczająca, by ruszyć z realizacją. Poleko Budownictwo zaoferowało wykonanie całego zadania z pięcioletnią gwarancją. Teraz władze miasta analizują dokumentację pod kątem formalnym. Jeśli nie pojawią się przeszkody, kontrakt zostanie podpisany.
Miasto i PKP SKM podzielą się zadaniami
Zgodnie z wcześniejszym porozumieniem, część inwestycji wykona kolejowa spółka SKM – chodzi o budowę tzw. komory podtorowej, czyli podziemnego odcinka przejścia pod torami.
Miasto odpowiada za pozostałą infrastrukturę:
- nowy chodnik z pochylnią i schodami,
- żelbetową konstrukcję przejścia,
- oświetlenie, odwodnienie i zadaszenie,
- nowe nasadzenia zieleni,
- przebudowę infrastruktury technicznej.
Gdynia Grabówek już po modernizacji – czas na ostatni krok
Stacja SKM Gdynia Grabówek przeszła gruntowny remont niedawno – w 2023 roku. Powstała nowa, 240-metrowa wiata, a peron został przesunięty bliżej centrum. Dodano pochylnię przy wejściu od ul. Osada Kolejowa, poprawiając dostęp dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców z wózkami. Wymieniono również torowisko: szyny i podtorze na torze 502 oraz szyny na torze 501.
To jedno z kluczowych miejsc na trasie Trójmiejskiej SKM – funkcjonuje od lat 50. XX wieku. W sąsiedztwie znajdują się m.in. ZKM Gdynia, Straż Miejska, zajezdnia trolejbusowa PKT oraz Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło:gdynia.pl