
System Mevo czeka na rozbudowę – tym razem o lokalizacjach zadecydują sami użytkownicy. W ramach wrześniowych konsultacji społecznych gdańszczanie wskażą 25 najważniejszych miejsc, gdzie powinny powstać nowe punkty wypożyczania rowerów.
Władze miasta uruchamiają proces konsultacyjny, który potrwa od 22 września do 5 października br. Spośród przygotowanych 50 potencjalnych lokalizacji, te które otrzymają największe poparcie społeczne, zostaną wprowadzone do systemu w sezonie wiosennym przyszłego roku.
Potrzeby mieszkańców w centrum uwagi
Inicjatywa ma na celu dopasowanie infrastruktury rowerowej do realnych oczekiwań użytkowników. Jak podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta odpowiedzialny za mobilność i bezpieczeństwo: „Nikt lepiej od samych mieszkańców nie określi, w których rejonach miasta system rowerowy jest najbardziej potrzebny”.
Propozycje lokalizacji, które trafią do głosowania, nie powstały przypadkowo. Każda z 50 opcji została zgłoszona przez mieszkańców w ciągu funkcjonowania systemu i przeszła szczegółową weryfikację techniczną oraz organizacyjną.
Zasady uczestnictwa w konsultacjach
Do udziału w głosowaniu uprawnieni są wyłącznie mieszkańcy Gdańska. Każda osoba może oddać jeden głos, wybierając od jednej do maksymalnie pięciu lokalizacji z dostępnej listy. Przekroczenie tego limitu skutkuje automatycznym unieważnieniem ankiety.
Sposoby głosowania:
- Online: poprzez dedykowaną stronę gdansk.pl/konsultacjemevo
- Stacjonarnie: w siedzibie Działu Mobilności Aktywnej ZTM (ul. Długi Targ 39/40) w godzinach urzędowania
Głosowanie będzie możliwe jedynie w wyznaczonym terminie – od 22 września do 5 października 2025 roku.
Wpływ na rozwój miejskiej mobilności
Konsultacje stanowią element szerszej strategii rozwoju zrównoważonego transportu w Gdańsku. System Mevo, który w stosunkowo krótkim czasie zyskał popularność wśród mieszkańców, ma szansę na dalsze dostosowanie do ich codziennych tras i potrzeb komunikacyjnych.
Wybrane w głosowaniu lokalizacje zostaną wdrożone wiosną 2026 roku, co oznacza konkretne efekty partycypacyjnego podejścia do planowania miejskiego. Każdy oddany głos będzie miał realny wpływ na kształt systemu, niezależnie od ogólnej frekwencji w konsultacjach.

fot. Rafał Kucharek/gdansk.pl