
Gdańsk.Briefing prasowy-Nowa zajezdnia tramwajowa - ogłoszenie przetargu. W briefingu udział wzięli: Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa oraz Kamila Błaszczyk i Marcin Makowski Radni Miasta Gdańska.
Kluczowa inwestycja dla gdańskiej komunikacji miejskiej wchodzi w decydującą fazę. Dwie firmy złożyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę nowoczesnej zajezdni tramwajowej „Nowa Bulońska” w dzielnicy Ujeścisko. Nowy obiekt ma nie tylko odciążyć historyczną zajezdnię we Wrzeszczu, ale także zapewnić obsługę dynamicznie rozwijającej się południowej części Gdańska.
Wyniki przetargu i dalsze kroki
We wtorek, 23 września, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska otworzyła oferty złożone w postępowaniu. O kontrakt ubiegają się dwa podmioty:
- Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., która wyceniła swoje usługi na 628 359 135,17 zł brutto.
- Konsorcjum firm Polimex Infrastruktura sp. z o.o. i Polimex Mostostal S.A., z ofertą opiewającą na 643 651 905,38 zł brutto.
Obecnie komisja przetargowa rozpoczyna szczegółową analizę obu propozycji. Na realizację inwestycji miasto zabezpieczyło w budżecie kwotę 600 milionów złotych, co oznacza, że obie oferty ją przekraczają. Mimo to, jak informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG, jest zbyt wcześnie, by przesądzać o wyniku postępowania. Po dokładnym sprawdzeniu ofert podjęte zostaną decyzje dotyczące ewentualnego zwiększenia finansowania projektu.
Co powstanie na Ujeścisku?
Nowa zajezdnia „Nowa Bulońska” będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Zostanie zlokalizowana w pobliżu istniejącej pętli tramwajowej Ujeścisko, a jej głównym celem będzie obsługa i utrzymanie taboru tramwajowego.
W ramach projektu powstaną między innymi:
- Hala postojowa z myjnią automatyczną i tokarką podtorową.
- Hala obsługi technicznej i napraw tramwajów.
- Budynek administracyjno-socjalny z dyspozytornią.
- Magazyny, warsztaty oraz lakiernia.
Infrastruktura zajezdni zostanie zaprojektowana z myślą o ekologii. Planuje się wykorzystanie paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz systemów odzysku wody deszczowej do celów gospodarczych, np. mycia pojazdów i terenów zajezdni.
Strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta
Budowa nowej zajezdni jest kluczowym elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM). Inwestycja odpowiada na rosnące potrzeby transportowe południowych dzielnic miasta, które w ostatnich latach przeżywają intensywny rozwój. Obiekt zapewni miejsce dla co najmniej 50 tramwajów, co jest niezbędne w kontekście planowanych zakupów nowego taboru przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Zgodnie z założeniami, prace projektowe i budowlane mają potrwać łącznie 38 miesięcy od momentu podpisania umowy z wybranym wykonawcą.
Materiały: Miasto Gdańsk