
Dzięki unijnemu wsparciu o łącznej wysokości ponad 39 mln zł rowerzyści z Gdańska i Sopotu mogą szykować się na prawdziwą rewolucję. Powstanie 12 km nowych dróg rowerowych w Gdańsku oraz około kilometra w Sopocie. Inwestycje nie tylko ułatwią codzienne przemieszczanie się jednośladem, ale też wpiszą się w ekologiczną strategię regionu.
Gdańsk: 5 inwestycji, 12,8 km tras
W Gdańsku zrealizowanych zostanie 5 dużych projektów. Nowe ścieżki pojawią się na dwóch odcinkach ulicy Kartuskiej, na leśnym fragmencie ul. Słowackiego, na ul. Armii Krajowej oraz przy węźle Groddecka. Szczególną uwagę zwraca planowana trasa wzdłuż ul. Spacerowej, która połączy dzielnicę Osowa z resztą miasta.
– Rozbudowa sieci dróg rowerowych w ramach Instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) ma zapewnić dojazd do węzłów integracyjnych, przede wszystkim przystanków kolejowych, co ma umożliwić łatwiejszy transfer między różnymi środkami transportu – zaznacza wicemarszałek województwa pomorskiego Marcin Skwierawski.
Projekt będzie realizowany w okresie od 3 listopada 2025 r. do 31 grudnia 2029 r. Jego całkowita wartość to około 112 mln zł, z czego 35 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027.
Sopot: bezpieczniej między centrum a Plażą
Druga podpisana umowa dotyczy Sopotu i zakłada przebudowę drogi rowerowej na odcinku od ul. Jana z Kolna do Placu Dwóch Miast, w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 468 – głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta.
Efektem ma być bezpieczna, odseparowana od jezdni droga rowerowa, która znacząco poprawi sytuację zarówno rowerzystów, jak i pieszych.
– Jako samorząd województwa doskonale to rozumiemy. Rozwijamy infrastrukturę rowerową zarówno w ramach instrumentu ZIT, jak i w ramach Pomorskich Tras Rowerowych – mówi Marcin Skwierawski.
Sopocki projekt uzyskał ok. 4,3 mln zł unijnego dofinansowania.
Od rekreacji do transportu
Jeszcze nie tak dawno ścieżki rowerowe planowano głównie z myślą o weekendowym relaksie. Dziś ich rola jest znacznie szersza – chodzi o stworzenie funkcjonalnej, spójnej sieci dróg rowerowych, która będzie wspierać codzienną mobilność.
– Rozwój infrastruktury rowerowej jest bardzo istotny dla poprawy mobilności w regionie, szczególnie w kontekście rozwoju zrównoważonego transportu. Ważne jest zapewnienie mieszkańcom możliwości komfortowego, niezawodnego i w szczególności bezpiecznego przemieszczania się rowerami – podkreśla wicemarszałek Skwierawski.
EuroVelo w Gdańsku
Obie umowy podpisano podczas kongresu EuroVelo w Gdańsku – jednego z najważniejszych europejskich wydarzeń dotyczących mobilności rowerowej.
Jak podkreślają samorządowcy, celem inwestycji jest stworzenie spójnej regionalnej sieci rowerowej, odpowiadającej potrzebom zarówno mieszkańców, jak i turystów – dla tych drugich kluczowa jest europejska sieć EuroVelo.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło:pomorskie.eu
zdjęcie: Miasto Gdańsk