
Przy sopockiej alei Niepodległości pojawiły się znaki drogowe, jeszcze poprzekreślane, ale już powodujące gęsią skórkę u kierowców. Nieuchronnie zbliża się remont tej ulicy. Kolejny rok z rzędu, kolejna część. Niedługo staniemy w korkach.
Sopot, 1 lipca 2025 r. — Tego dnia rusza kompleksowa przebudowa jednej z głównych arterii miasta – alei Niepodległości. Inwestycja obejmuje odcinek od ul. 3 Maja do ul. Andersa oraz fragment ul. Jana z Kolna. Modernizacja, zaplanowana na około 80 dni, ma zakończyć się do końca września. Celem jest nie tylko poprawa komfortu jazdy i bezpieczeństwa, ale także podniesienie estetyki tej kluczowej przestrzeni publicznej.
Zakres prac: nowe nawierzchnie, chodniki, zatoki i oznakowanie
Zakres robót obejmuje m.in.:
- frezowanie i ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej wzmacnianej geosiatką,
- przebudowę chodników i zjazdów – z zastosowaniem kostki betonowej i kamiennych obrzeży,
- modernizację trzech zatok autobusowych przy użyciu granitowej kostki,
- renowację kanału deszczowego metodą bezwykopową, z wykorzystaniem rękawów termoutwardzalnych,
- wymianę wpustów deszczowych oraz regulację urządzeń w jezdni,
- odtworzenie pętli indukcyjnych i wymianę oznakowania pionowego i poziomego.
Etapy realizacji: ruch zachowany, ale z ograniczeniami
Prace podzielono na cztery etapy, by zapewnić przejezdność i ograniczyć utrudnienia:
- Etap I: roboty na prawych pasach w obu kierunkach, ruch przeniesiony na lewe pasy. Czas trwania: około 1,5 miesiąca.
- Etap II: zamknięcie dwóch pasów w kierunku Gdyni. Ruch odbywać się będzie pasami w stronę Gdańska (po jednym w każdą stronę).
- Etap III: sytuacja odwrotna – zamknięcie pasów w kierunku Gdańska, ruch przeniesiony na stronę Gdyni.
- Etap IV: prace na skrzyżowaniu z ul. Jana z Kolna. Zostaną podzielone na dwa podetapy.
Na każdym etapie zmieniana będzie organizacja ruchu – dotyczy to zarówno wjazdów i wyjazdów z posesji, skrętów, jak i lokalizacji przystanków autobusowych.
Komunikacja miejska: zmiany na liniach 117 i N1
Od 1 lipca 2025 r. przystanki „Sopot PKP – Niepodległości” 01 i 02 zostaną przesunięte o ok. 50 metrów w kierunku Gdańska. Przystanek „Sopot 3 Maja” 03 dla linii nocnej N1 zostanie czasowo zawieszony. Autobusy nocne będą zatrzymywać się na przystanku „Sopot 3 Maja” 01, przed skrzyżowaniem z ul. 3 Maja. Zmiany wejdą w życie w nocy z 1 na 2 lipca.
Dlaczego latem?
Termin nie jest przypadkowy. Rozpoczęcie prac na początku lipca pozwala wykorzystać dotację z „Rezerwy subwencji ogólnej Ministra Finansów”, przyznaną w maju 2025 roku. Środki te muszą zostać wydane do końca roku – w przeciwnym razie wrócą do budżetu państwa. Dodatkowo, latem – mimo wciąż dużego natężenia ruchu (około 40 tys. pojazdów dziennie) – nie występują wyraźne godziny szczytu, co umożliwia sprawniejsze prowadzenie robót bez poważnego paraliżu komunikacyjnego.
Kto realizuje inwestycję?
Generalnym wykonawcą jest Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. z Gdyni. Koszt realizacji przedsięwzięcia, zgodnie z wynikiem przetargu, wynosi 5 682 500,15 zł.
Gdzie szukać informacji?
Aktualizacje dotyczące zmian organizacji ruchu, postępu prac i komunikacji miejskiej publikowane będą na stronie internetowej Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie: www.zdiz.sopot.pl, a także w mediach społecznościowych.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło:sopot.pl zdjęcie: Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie