
fot. Magdalena Czernek, gdynia.pl
Do gdyńskiego portu zawinął statek pełen… przyszłości miejskiego transportu. Bałtycki Terminal Kontenerowy przyjął jednostkę „Annalisa P”, a na jej pokładzie — 2075 nowych rowerów elektrycznych Mevo, które w sierpniu zasilą miejskie ulice i ścieżki 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Z popiołów po pożarze
Nowe rowery to nie tylko rozwój systemu — to także odbudowa po tragicznym pożarze, który w lutym strawił część floty. W ogniu spłonęło wówczas 1500 jednośladów przechowywanych w halach na gdańskiej Przeróbce. Dzisiejsze dostawy są efektem dwóch kluczowych decyzji: operator systemu — hiszpańska firma odpowiedzialna za projekt — zobowiązał się wymienić utracone pojazdy, a metropolia skorzystała z prawa opcji, dokupując dodatkowe 1100 sztuk.
— „Te dwie decyzje dzisiaj się materializują. Ponad 2000 rowerów przybyło do Trójmiasta. Codziennie niemal 20 tysięcy osób z nich korzysta — i liczymy na więcej” — mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Nie tylko uzupełnienie — to inwestycja w przyszłość
Nowe rowery nie tylko zastąpią straty — zwiększą ogólną liczbę dostępnych pojazdów. Teraz czas na intensywne prace: rowery będą rozpakowywane, zacznie się montaż kierownic, koszy, pedałów i baterii. Każdy przejdzie testy techniczne: od sprawdzenia hamulców po mechanizm regulacji siodełka.
To już nie pierwsza dostawa — wcześniej, pod koniec czerwca, do Gdańska trafiło 240 elektryków, a w lipcu kolejne 210 klasyków. Wszystkie już są na drogach. W przyszłym tygodniu spodziewana jest kolejna partia – 100 tradycyjnych jednośladów.
Gdynia stawia na Mevo
Również Gdynia mocno włącza się w rozwój systemu. Miasto zwiększa flotę o 250 pojazdów – w tym 190 elektryków. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy, wszystkie mają być gotowe do użytku już w sierpniu.
— „Widzimy, że mieszkańcy naprawdę polubili ten system. Z danych wynika, że średni przejazd trwa 19 minut i liczy 3,5 km. To pokazuje, że Mevo stało się integralną częścią codziennego przemieszczania się” — mówi Tomasz Augustyniak z gdyńskiego magistratu.
Liczby mówią same za siebie
Od 16 listopada 2023 roku przejechano tylko w Gdyni już 2,5 miliona kilometrów. Wykonano 690 tysięcy podróży — to prawie 70 tysięcy miesięcznie. System rowerów publicznych, który jeszcze niedawno przeżywał kryzys, dziś wyraźnie odżywa i nabiera rozpędu.
Metropolia inwestuje w zielony transport z myślą o przyszłości, środowisku i wygodzie mieszkańców i turystów. A Mevo — mimo wcześniejszych trudności — znów będzie widać na ścieżkach rowerowych w pełnej krasie.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło:gdynia.pl