
Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu i Bartłomiej Barski, prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej. Fot. UMS
Sopot właśnie zapewnił sobie solidny zastrzyk finansowy na rozwój turystyki. Sopocka Organizacja Turystyczna otrzyma ponad 530 tysięcy złotych z programów Ministerstwa Sportu i Turystyki, a lwią część tej kwoty – 371 tysięcy złotych brutto – przeznaczy na rozbudowę jednego z symboli miasta: Nadmorskiego Szlaku Kuracyjnego.
Ten popularny trakt spacerowy, biegnący wzdłuż plaż i terenów zielonych, zyska nową infrastrukturę – i to taką, która ma przyciągnąć nie tylko turystów, ale i mieszkańców. Projekt zakłada pełne dostosowanie trasy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z dziećmi. Na szlaku pojawi się 35 koszy na śmieci (zarówno do segregacji, jak i pojedynczych), 25 ławek drewnianych na metalowej podbudowie, 5 stolików piknikowych oraz 10 charakterystycznych białych ławek przy inhalacyjnym „grzybku”. W planach jest także drewniana kładka na sopockich błoniach, urządzenia do ćwiczeń w parku Karlikowskim, trzy wiaty i tablice z mapami, a także stacja rowerowa i stojaki na 5–7 jednośladów.
Całkowity koszt inwestycji to 436,5 tysiąca złotych brutto, z terminem realizacji do 30 listopada 2025 roku. – Dzięki środkom z ministerstwa rozbudujemy szlak o elementy, które uczynią go bardziej atrakcyjnym i dostępnym dla wszystkich. To inwestycja w jakość wypoczynku i wizerunek Sopotu – podkreśla Bartłomiej Barski, prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej.
Drugi projekt, finansowany z tej samej puli ministerialnych środków, wart jest 159 tysięcy złotych brutto i obejmuje przygotowanie metodologii badania wpływu turystyki na gospodarkę miasta. Dofinansowanie stanowi 85% całkowitego przewidywanego kosztu realizacji zadania, czyli 187 400 zł brutto. Czas realizacji: do 31 grudnia 2025 roku.
Pozwoli to na lepsze planowanie działań promocyjnych i inwestycyjnych, opartych na twardych danych, a nie tylko intuicji.
– Jako pierwsze miasto w Polsce mamy – poprzez naszą Sopocką Organizację Turystyczną, porozumienie z firmą Visa i dostęp do danych, dzięki którym możemy „widzieć” ruch turystyczny – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. – W połączeniu z narzędziami, które uzyskamy dzięki dofinansowaniu z ministerstwa, zyskamy możliwość kształtowania turystyki w sposób zrównoważony, efektywny i celowany.
Sopot, podkreślmy – jako pierwsze miasto w Polsce – wykorzystuje w tym celu dane z platformy Visa Destination Insights. To narzędzie, oparte na zanonimizowanych transakcjach kartami płatniczymi, pozwala analizować, skąd przyjeżdżają turyści, na co wydają pieniądze i jak zmieniają się ich zwyczaje w zależności od sezonu. Dzięki temu miasto może precyzyjniej dostosować ofertę turystyczną i skuteczniej promować się na rynkach zagranicznych.
Grażyna Bojarska-Dreher