
Gdynia ogłosiła zakup 17 nowych pojazdów – w tym 9 trolejbusów i 8 przegubowych autobusów elektrycznych. Koszt? Blisko 70 milionów złotych – ale mieszkańcy mogą spać spokojnie. Dzięki pełnemu dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy miasto nie dołoży ani grosza.
– To ogromna wartość dla Gdyni. Nowoczesne, ciche, wygodne, a przede wszystkim ekologiczne pojazdy pozwolą nam lepiej planować siatkę połączeń i podnieść komfort podróży – podkreśliła prezydentka Gdyni, Aleksandra Kosiorek.
Nowe trolejbusy? Kurs do szpitala bez przesiadek
Nowe trolejbusy marki Solaris Trollino 12 zasilą linię 28. Dobra wiadomość: trasa zostanie wydłużona aż do szpitala w Redłowie! To ukłon w stronę pacjentów, personelu medycznego i mieszkańców Pustek Cisowskich, którzy zyskają bezpośrednie połączenie z placówką zdrowia.
– Będziemy jeździć aż 50 kilometrów bez trakcji – dzięki nowym bateriom o mocy 91 kWh – zapowiada Piotr Małolepszy, prezes PKT.
Nowa trasa oznacza też więcej kursów – o 23% więcej tzw. wozokilometrów – co przełoży się na lepszą dostępność komunikacyjną rejonu ul. Legionów.
Elektryczne przegubowce wjeżdżają na trasę
Kolejnym bohaterem tej zielonej rewolucji jest Solaris Urbino 18 electric. Nowe autobusy trafią do PKA Gdynia, zastępując najstarsze pojazdy z lat 2006–2013. Zasięg? Około 200 kilometrów na jednym ładowaniu! Będą obsługiwać popularną linię 194 (Plac Kaszubski – Pogórze Górne) i sezonową linię G do ZOO w Oliwie.
– To w 100% elektryczne pojazdy – nawet ogrzewanie działa na prąd. A dzięki ładowaniu pantografowemu i plug-in poradzimy sobie nawet przy intensywnym grafiku – tłumaczy Jacek Szemraj z zarządu PKA.
A to nie koniec: kolejne 3 autobusy już zamówione
Do floty PKM Gdynia dołączą jeszcze 3 dodatkowe przegubowce, również Solarisy. Trafią na linię 147 łączącą Dworzec Główny PKP z Karwinami. Co ważne – ich ładowanie zaplanowano na pętli Nowowiczlińska. Niestety trzeba jeszcze trochę na te zmiany poczekać, pierwsze kursy ruszą w 2026 roku.
Grażyna Bojarska-Dreher, źródło: gdynia.pl

(fot. Jakub Winiewski)
Na linii 28 też przydały by się trolejbusy 18 metrowe. Czasami jest tyle ludzi w pojeździe, że przydałby się większy. Pomyście o tym.