W Porcie Gdynia zakończono pierwszy etap przebudowy nabrzeża Helskiego. Generalny wykonawca właśnie przekazał nowo wybudowaną infrastrukturę do eksploatacji. Drugi, finalny etap inwestycji ma się zakończyć w trzecim kwartale 2026 roku. Projekt znacząco wzmocni pozycję Polski na logistycznej mapie Europy, wspierając handel morski i rozwój gospodarki.
– „Gdynia rozwija się na wielu płaszczyznach, a rozwój portu idzie w parze z rozwojem miasta” – podkreślił Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. – „Ukończenie pierwszego etapu to nie tylko sukces, ale i szansa, którą miasto chce jak najlepiej wykorzystać”.
Co zrobiono?
W ciągu 17 miesięcy powstało nowe nabrzeże o długości ponad 400 metrów i głębokości technicznej 15,5 metra. Zbudowano również torowisko podsuwnicowe o długości 1171 metrów, nowe sieci sanitarne, elektroenergetyczne oraz drogowe. W inwestycji wykorzystano 4,5 tysiąca ton stali i blisko 15 tysięcy metrów sześciennych betonu.
– „Prace prowadziliśmy przy pełnym funkcjonowaniu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, co wymagało ogromnej precyzji” – powiedział Piotr Siemaszko, dyrektor Pionu Hydrotechniki Korporacji Budowlanej DORACO. – „Zastosowaliśmy innowacyjne technologie, w tym nowatorską metodę uszczelniania, co pozwoliło przyspieszyć budowę i zwiększyć bezpieczeństwo konstrukcji”.
Roboty realizowano w ścisłej współpracy z użytkownikami terminala, dbając o ciągłość przeładunków i bezpieczeństwo operacji portowych. Ekipa mierzyła się z trudnymi warunkami hydrogeologicznymi i geotechnicznymi oraz ograniczeniami wynikającymi z ruchu statków.
– „Organizacja prac wymagała zaawansowanych umiejętności logistycznych i koordynacyjnych” – dodał Adam Mańka, dyrektor kontraktu z Korporacji Budowlanej DORACO. – „Wiele zadań realizowano przy udziale nurków, którzy czuwali nad bezpieczeństwem pod wodą”.
Co dalej?
W kolejnym etapie rozebrane zostaną nabrzeża Helskie II i Oksywskie, a na ich miejscu powstaną nowe konstrukcje hydrotechniczne wraz z wyposażeniem, nowymi torami podsuwnicowymi oraz infrastrukturą techniczną. Drugi etap ma się zakończyć w III kwartale 2026 roku.
Celem całej inwestycji jest dostosowanie Portu Gdynia do obsługi większych statków, poprawa bezpieczeństwa nawigacyjnego oraz zwiększenie możliwości przeładunkowych i przepustowości portu.
Grażyna Bojarska-Dreher
Źródło: gdynia.pl
Dodaj komentarz